Een alternatieve weg naar Walcheren en Middelburg

In een vorige post vertelden we over ons bezoek aan het mooie Middelburg. We namen toen de Westerscheldetunnel. Onlangs ontdekten we een alternatieve en meer toeristische weg naar de hoofdstad van Zeeland.

Wie denkt dat de veerboot tussen Breskens en Vlissingen niet meer operationeel is, is verkeerd. De veerdienst bestaat nog altijd maar de formule is niet meer dezelfde als voor de opening van de Westerscheldetunnel. Via Breskens kunnen enkel nog voetgangers en fietsers de oversteek maken. Catamarans kwamen in de plaats van de grote ferry’s van weleer.

     
     

De terminal met ernaast twee ruime parkings ligt even buiten Breskens. Elk uur kan je In beide richtingen de veerboot nemen. Er is telkens plaats voor zo’n 200 personen met een aparte ruimte voor fietsen en moto’s. De overtocht duurt maar 20 minuten. De boot is heel comfortabel: je kan binnen zitten in uitnodigende zetels of op stoeltjes op het bovendek. In Vlissingen meert de boot aan naast het treinstation waar je ook twee keer per uur de trein naar Middelburg of nog verder kan nemen. Langs de bedding van het Kanaal door Walcheren brengt het spoor je in tien minuten naar het station van Middelburg dat heel centraal ligt. De dienstregeling van trein en boot is heel goed op elkaar afgestemd en blijkbaar zijn er minder vertragingen op het Nederlandse spoor dan bij ons.

Even de kostprijs vergelijken. Voor heen en terug met boot en trein vanuit Breskens betaal je (september 2012) per persoon € 4,80 voor de overzet en € 4,20 voor de trein, samen dus € 9,00. In juni bedroeg de tol heen en terug voor de tunnel iets minder dan € 11,00 per wagen. De tunnel is zeker goedkoper als je met meerdere personen reist. Er is echter een maar! Via de Westerscheldetunnel is de reisweg heel wat langer en moet je ook tijd en brandstof incalculeren van Breskens naar Terneuzen, een kleine 10 km tunnel en dan het traject van Borssele over Vlissingen naar Middelburg heen en terug. De tunnel is in elk geval een omweg. In de tunnel is het rustig rijden maar voor en na de tunnel is er wel druk vrachtverkeer rond Terneuzen en Vlissingen. Op de meeste wegen mag je ook niet harder dan 80km per uur rijden.

   
   

Met de boot en de trein ontspan je en voel je je echt toerist. Van op het bovendek kan je met volle teugen genieten van het drukke scheepsverkeer op de Schelde en de skyline van Vlissingen met de namiddagzon er op is ook de moeite waard.

Op de terugweg deden we er een kleine twee uur over van Breskens naar Kortemark. Voor de rit van Breskens naar Sluis moet je maximum 25 minuten rekenen. We verloren vooral tijd op de ring rond Zeebrugge en Brugge.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>